Een postadres aanvragen als je te maken krijgt met een huisuitzetting: het kan jouw leven zoveel makkelijker maken. Dat wordt nog wel eens vergeten en dat is heel begrijpelijk. Er is al een hele periode vol zorgen aan vooraf gegaan. Je kon bijvoorbeeld al een tijd je huur niet meer betalen met als gevolg dat je nu geen woning meer hebt. Wat de reden ook is, je wilt zo vlug mogelijk het overzicht in je leven weer terug. In dit blog leggen wij uit waarom het inschrijven op een postadres de belangrijkste eerste stap is.

Regel een postadres op tijd

Ben je onlangs uit je huis gezet of gaat dit binnenkort gebeuren? Dan is het belangrijk om zo snel mogelijk een postadres te regelen. Realiseer je dat gemeenten een wachttijd kunnen hebben van maximaal zes weken. Regel een postadres dan ook liever op het moment dat je weet dat je straks zonder woning komt te zitten. Nou en, als later blijkt dat je er geen gebruik van gaat maken. Het is altijd een beter alternatief dan dat na de huisuitzetting jouw leven nog eens zes weken in de wacht staat.  

 Waarom heb ik eigenlijk een postadres met BRP inschrijving nodig?

Om te beginnen wil je dat belangrijke post jou bereikt. Maar sta ook eens stil bij wat het concreet voor je betekent als je geen postadres met BRP inschrijving hebt:

Na alles wat je al hebt meegemaakt, wil je hier geen zorgen over hebben. Je wilt jouw leven juist zo snel mogelijk weer op de rit krijgen. En daarom is het zo belangrijk om die belangrijke eerste stap niet over het hoofd te zien: regel een postadres!

Waarom een tijdelijk postadres bij een bekende geen goed idee is

Misschien denk je nu: ik kan toch ook gewoon mijn post laten bezorgen bij een goede vriend of mijn lieve zus? Ja, dat kan. Toch raden wij dit af.

Heb je er bijvoorbeeld zicht op wie er allemaal in het huis komen van die goede bekende? Gevoelige informatie kan onbedoeld zo voor het grijpen liggen. Niet iedereen hoeft bijvoorbeeld te weten dat je met gerechtsdeurwaarders hebt te maken. En wist je dat je door de belastingdienst wordt gerekend tot hetzelfde huishouden van die bekende? Dit kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat er toeslagen waar je recht op had, moeten worden terugbetaald.

Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen die wij in een eerder blog al eens voor je op een rijtje hebben gezet. Lees het hier nog eens rustig door.

Een privé postadres aanvragen, hoe gaat dat in zijn werk?

Als je besluit een postadres aan te vragen met BRP registratie ( voorheen GBA registratie) dan is het fijn om te weten waar je terecht kunt. Het is een optie om dit bij een gemeente zelf aan te vragen. Kies je ervoor om dit bijvoorbeeld via Stichting Bereikbaar te doen, dan doe je de aanvraag via ons. Wij kunnen jou begeleiden bij de aanvraag en sturen vervolgens het dossier door naar een van de gemeenten waar wij mee samenwerken.

Let op: ook nu geldt dat de wachttijd van maximaal zes weken nog steeds van kracht is. Ook wij zijn afhankelijk van de verwerkingstijden bij de diverse gemeenten.

Wacht niet langer

Weet je dat je binnenkort uit huis wordt gezet of is dit al gebeurd? Wacht niet langer en vraag een veilig postadres aan! Bij Stichting Bereikbaar ben je daarvoor aan het juiste adres. Doe de aanvraag hier of mail voor aanvullende vragen naar [email protected].