Een tijdelijk postadres aanvragen om zorgeloos te kunnen verhuizen. Je bent in de wolken want eindelijk is je huis verkocht. Misschien heb je al een ander huis gekocht en kun je er per direct intrekken. Dan hoef je niet meer te denken aan een postadres natuurlijk. Maar het kan ook zijn dat je nog niet meteen in het nieuwe huis kunt wonen omdat je bijvoorbeeld eerst flink wilt verbouwen. Geen probleem, denk je nu. Je hebt een tijdelijke woonplek. Allemaal netjes en op tijd doorgegeven aan de gemeente. Maar wat als de gemeente jouw tijdelijke adres afkeurt?
Een tijdelijk woonadres is niet altijd een postadres
En dat realiseren veel mensen zich vaak niet. Nu je weg bent uit je oude woning, heb je je geïnstalleerd op een tijdelijk adres. Misschien voor een paar weken of zelfs voor een aantal maanden. Het adres waar je nu verblijft heb je netjes doorgegeven aan de gemeente. Helaas zien wij vaak dat het hier nog wel eens mis kan gaan. Woon je bijvoorbeeld op een recreatiepark totdat je nieuwe woning beschikbaar komt, dan wil de gemeente dit adres niet altijd opnemen in de BRP. Officieel mag je namelijk niet wonen op een recreatiepark. En nu denk je waarschijnlijk: ja maar, ik heb toch een duidelijk verhaal? Daar heb je een punt. Toch komt het er in de praktijk op neer dat je soms maanden moet wachten op een duidelijke uitspraak hierover. En dat wil je niet.
Geen nieuw huis zonder postadres
Heb je er de tijd voor genomen om een nieuw huis te kopen en woon je inmiddels al op een tijdelijk adres? Dan kan het dus gebeuren dat je het niet voor elkaar krijgt om jouw tijdelijke woonadres als postadres te registreren. Heb je geen adres, dan sta je niet meer ingeschreven in de BRP. Je loopt daardoor jouw zorgverzekering mis en eventuele andere voorzieningen. Maar heb je er ook bij stil gestaan dat je zonder die registratie geen huis meer kunt kopen? En dat allemaal vanwege een onduidelijke woonsituatie. De wet- en regelgeving over dit onderwerp is helaas complex en daar kun jij onbedoeld de dupe van worden. Een tijdelijk postadres voorkomt dit soort zorgen.
Regel een postadres zo snel mogelijk
Als het goed is, woon je voor een bepaalde tijd op hetzelfde adres. Wissel je steeds van woonplek, dan raden wij dit af. De overheid wil je kunnen vinden op een vaste plek en ziet een wisseling van verblijfplaats al snel als een fraudegevoelige situatie. Waarschijnlijk wil je ook niet steeds op een andere plek wonen. Je bent al een keer verhuist naar een tijdelijke woning, je hebt je baan, je gezin en over een tijd krijg je de sleutel van het nieuwe huis. Het is zo al druk genoeg. Heb je een tijdelijke woonplek geregeld, dan is dat ook het moment om een postadres aan te vragen. Je moet namelijk rekening houden met een wachttijd van maximaal zes weken voordat een gemeente het postadres goedkeurt. Bovendien wil je belangrijke post van bijvoorbeeld de notaris niet missen.
Een postadres garandeert nog zoveel meer
Natuurlijk denk je als eerste aan het doorsturen van belangrijke post. En daar is een postadres ook heel geschikt voor. Maar vaak vergeten mensen dat een tijdelijk adres gevolgen kan hebben voor de BRP registratie en zelfs voor de belastingdienst. Ook al kun jij duidelijk uitleggen waarom je tijdelijk ergens anders woont, de gemeente of de belastingdienst ziet dit soms anders. Net noemden wij al even het wonen op een recreatiepark of het wisselen van tijdelijke woonplekken. Maar denk ook aan het wonen bij een bekende. De belastingdienst kan jou tot hetzelfde huishouden gaan rekenen waardoor jij voorzieningen misloopt waar je recht op had. Met een tijdelijk postadres voorkom je dit soort situaties. Wel zo fijn als je al genoeg zaken te regelen hebt rondom de verhuizing.
Bij Stichting Bereikbaar staan wij voor je klaar om je te begeleiden bij de aanvraag van een postadres. Direct aan de slag? Regel hier jouw tijdelijke postadres. Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar [email protected]